Jedz orzechy i bądź zdrowy!

Pięć lat pracy, 373 tysiące przebadanych osób z 10 europejskich krajów i jedno pytanie– czy orzechy są zbyt kaloryczne, by stanowić element diety? Zespół 35 naukowców z 12 krajów Europy pod przewodnictwem dr nauk medycznych Joan Sabaté i dr Heinza Freislinga spędził kilka lat badając setki tysięcy ludzi i analizując ich zmiany w wadze.
Okazało się, że wbrew powszechnemu przekonaniu o wysokiej kaloryczności orzechów, sprawdziły się one doskonale, jako hamulec przyrostu wagi. Wszyscy uczestnicy badania przybrali średnio 2,1 kg w przeciągu pięcioletniego okresu monitorującego, ale osoby uwzględniające orzechy w swojej diecie odnotowały mniejszy wzrost wagi, niż reszta. Co więcej, ryzyko nadwagi lub otyłości spadło u nich o 5%.
Przeprowadzone badanie było pierwszym, które skupiło się na wpływie orzechów na kondycję organizmu. Oprócz potwierdzenia tezy, że te wspaniałe dary natury nie przyczyniają się do tycia, para naukowców dowiodła już wcześniej korzystne działanie orzechów na starzenie się organizmu i pamięć u osób starszych.
W badaniu, oprócz 373 tysięcy uczestników, wzięły udział orzechy ziemne, migdały, orzechy laskowe, pistacje i orzechy włoskie.